Scholingsdag vrijdag 18 oktober 2024

'Cliëntenraad en ethiek; In gesprek over goede zorg'

Lid van een Cliëntenraad en op zoek naar inspiratie? Doe mee aan de praktijkgerichte scholingsdag 'Cliëntenraad en ethiek; In gesprek over goede zorg' op vrijdag 18 oktober 2024. Een afwisselend programma met inspirerende presentaties, en alle ruimte voor interactie, reflectie en dialoog. Je krijgt nieuwe ideeën en inzichten, en praktische handvatten om geïnspireerd verder te kunnen gaan.

Leden van diverse Cliëntenraden hebben deelgenomen aan de succesvolle scholingsdagen 'Cliëntenraad en ethiek; In gesprek over goede zorg'. Naar aanleiding van de grote belangstelling bieden wij nogmaals de gelegenheid om deel te nemen aan deze bijzondere scholingsdag.

In gesprek over ethische dilemma's

Tijdens de scholingsdag gaan we met elkaar in gesprek over goede zorg, en ethische dilemma's in de dagelijkse praktijk van de deelnemers. We gaan met elkaar in gesprek aan de hand van de Dilemmakaart, een laagdrempelige methodiek om ethische dilemma's met elkaar te bespreken.

Cliënten betrekken bij ethiek en reflectie

Jouw eigen praktijk is uitgangspunt. Op welke manier heeft de Cliëntenraad te maken met ethiek en reflectie? Welke ethiekactiviteiten vinden plaats in uw organisatie? Is er ruimte voor reflectie? Hoe kunnen we cliënten en patiënten bij ethiek en reflectie betrekken? We gaan met elkaar in gesprek aan de hand van de interactieve presentatie over 'Ethiek in de praktijk' en uw eigen ervaringen. U maakt op een toegankelijke manier (nader) kennis met ethiek en reflectie in de praktijk, in verbinding met de kwaliteit van de zorg.

Inspirerende praktijkvoorbeelden

Je maakt kennis met best practices; succesvolle praktijkvoorbeelden ethiek, reflectie en moreel beraad. In de presentatie aandacht voor organisaties met inspirerende verbindingen tussen Cliëntenraad en Commissie Ethiek. Wat zijn de aanbevelingen op basis van de ervaringen van deze inspirerende zorginstellingen? Een presentatie op basis van jarenlang onderzoek, in verbinding met de praktijk van de zorg.

Praktische tips en handvatten

Je krijgt tijdens deze scholingsdag praktische tips, handvatten en aanbevelingen, toegespitst op uw eigen organisatie. Aan de hand van de informatie, handvatten en aanbevelingen kun je geïnspireerd verder gaan met ethiek en reflectie in jouw organisatie.

Dilemmakaart

Elke deelnemer ontvangt de Dilemmakaart. De Dilemmakaart is onderdeel van ‘Dilemma’s delen', een praktijkgerichte en toegankelijke methodiek, ontwikkeld door AnneMarie Bloemhoff en Jack van Raay.

Kleine groep deelnemers

De kleine groep deelnemers staat garant voor veel ruimte voor dialoog, reflectie en interactie.

Deelnamecertificaat

Deelnemers ontvangen een deelnamecertificaat.

Groepskorting

Met collega's van dezelfde Cliëntenraad deelnemen? Profiteer van speciale groepskorting. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

Cliëntneraad en ethiek

Praktische informatie

Datum: vrijdag 18 oktober 2024
Tijd: 10.00 - 16.00 uur
Plaats: Amersfoort
Bijdrage: € 245,- p.p. inclusief lunch, koffie/thee, documentatie, en voor elke deelnemer de Dilemmakaart

Voor wie

Leden Cliëntenraad, leden Patiëntenraad, leden Jongerenraad, leden Cliëntenorganisaties, leden Patiëntenorganisaties, coaches en adviseurs Cliëntenraad, cliëntondersteuners, ambtelijk secretarissen en andere betrokkenen bij medezeggenschap in de zorg, welzijn, jeugdhulp en sociale sector.

Meer weten over de scholing 'Cliëntenraad & Ethiek'? We beantwoorden met veel plezier jouw vragen: telefoon 064 125 60 04 of per mail info weekvanreflectie


Op al onze bijeenkomsten zijn algemene leveringsvoorwaarden van toepassing.


Cliëntenraad & Ethiek

 

'AnneMarie Bloemhoff en Jack van Raay zijn praktijkgericht en inspirerend. Met alle nieuwe ideeën en praktische handvatten kunnen we in de Cliëntenraad aan de slag.'

 

Deelnemer scholingsdag, Lid Cliëntenraad


ethiekacademy