twitterbutton

‘Week van reflectie heeft ZuidOostZorg geïnspireerd’

'De Week van reflectie geeft ons de gelegenheid elk jaar stil te staan bij ethische reflectie en moreel beraad', stelt Inge Doornbos, manager Netwerk Behandeldienst ZuidOostZorg in Drachten. Managementteam en bestuur leveren een actieve bijdrage aan het implementeren van moreel beraad, op uitnodiging van de ethische commissie.

Portret vanInge DoornbosIn ZuidOostZorg hechten we groot belang aan de implementatie van het Moreel Beraad als middel om elkaar te ontmoeten, en hieraan resultaten te koppelen om de zorg vanuit cliënt- en medewerkerperspectief te verbeteren. De Week van reflectie geeft ons de gelegenheid elk jaar daadwerkelijk stil te staan bij ethische reflectie en moreel beraad. Graag vragen we hier jaarlijks op ludieke wijze aandacht voor. Ook dit jaar zullen in de Week van reflectie veel activiteiten georganiseerd worden, onder andere een mini-symposium Moreel Beraad. Er ligt een uitgebreid verrassend ludiek programma, met een theatertour langs diverse locaties van ZuidOostZorg.

Verbeteren zorg cliënt

De Week van reflectie heeft ZuidOostZorg geïnspireerd tot allerlei ethiekactiviteiten, zoals moreel beraad in een groot aantal teams. De leden van de ethische commissie namen het initiatief het bestuur en MT leden uit te nodigen om een actieve bijdrage te leveren aan het moreel beraad. We hebben zelf in samenspraak met de leden van de ethische commissie het proces doorgemaakt. De methodiek van het Moreel Beraad werd toegepast onder externe begeleiding. Een ingewikkelde casus werd ons voorgelegd. Als deelnemers van dit moreel beraad wisten we dat het Moreel Beraad de nodige resultaten zou opleveren ten aanzien van het verbeteren van de zorg van de cliënt. Opvallend waren de resultaten die juist op MT niveau om besluitvorming vroegen. Casuïstiek biedt de mogelijkheid om de analyse te maken op zowel strategisch, tactisch en operationeel niveau voor zowel cliënt als medewerker.

In gesprek over casuïstiek

De Week van Reflectie stond in 2011 in het teken van de implementatie van Moreel Beraad. Alle overlegvormen hebben ruimte gemaakt om te proeven aan de methodiek van het Morele Beraad. Sociale media hebben we als middel ingezet om met elkaar in gesprek te gaan, met als positief resultaat dat men van gedachten ging wisselen over de casuïstiek die in alle geledingen werd aangeboden. Het doel werd gehaald: ethische reflectie en het moreel beraad werd het onderwerp van gesprek! Regelmatig komen de ethische vraagstukken van cliënten en medewerkers aan de orde, maar incidenteel wordt het toegepast.

Inbedden vaste methodiek

Bij de cliënten zijn er veel ethische vraagstukken, waar we te weinig met elkaar over in gesprek zijn. We willen verdere stappen maken. Het doel: het structureel inbedden van een vaste methodiek om goed met elkaar in gesprek te gaan in samenspraak met de cliënt en zijn omgeving. We hebben allen ethische vraagstukken over de zorg en behandeling voor de cliënt. Laten we daar samen met de cliënt voor open staan! Het resultaat waar we naar toe werken door de implementatie van het moreel beraad:

  • Het structureel inbedden van ethische reflectie en moreel beraad leidt tot betere verantwoording en verbetering van de kwaliteit bij (complexere) keuzes in de zorg en behandeling.
  • De ethische reflectie wordt hierdoor structureel geborgd in de zorg voor de cliënt en medewerker.
  • Verbetering persoonlijk welbevinden van de medewerkers en van het ‘werkklimaat’ door betere communicatie over moeilijke situaties.
  • Verdere professionalisering moreel beraad is ondersteunend aan een ‘levend’ integriteitsbeleid en gedragscode.
  • Er komen geschoolde en ervaren gespreksleiders binnen de organisatie.

Bestuur en MT leden, in samenspraak met de leden ethische commissie, werken nauw samen om het beleid verder te implementeren.

Inge Doornbos, manager Netwerk Behandeldienst

Meer resultaten
  • Amarant