moreel beraad in de praktijk

Inspirerend en praktijkgericht, donderdag 16 september 2021

'Cliëntondersteuners & ethiek;
In gesprek over ethische dilemma's in de praktijk'

Graag nodigen wij u uit voor de praktijkgerichte scholingsdag 'Cliëntondersteuners & ethiek; In gesprek over ethische dilemma's in de praktijk', die van start gaat op donderdag 16 september 2021. Een inspirerend programma, met alle ruimte voor interactie, reflectie en dialoog. U gaat naar huis met nieuwe ideeën en inzichten, en praktische handvatten.

De scholing wordt georganiseerd op verzoek van Cliëntondersteuners in diverse zorginstellingen. Dit naar aanleiding van de succesvolle scholing 'Cliëntenraad & ethiek; In gesprek over goede zorg'. Leden van een groot aantal Cliëntenraden hebben inmiddels deelgenomen aan deze scholing.

In gesprek over ethische dilemma's

Tijdens de scholingsdag gaan we met elkaar in gesprek over ethische dilemma's in de dagelijkse praktijk van de deelnemers. We voeren een moreel beraad over een casus uit de praktijk van de deelnemers. Een moreel beraad is een laagdrempelige methodiek om met elkaar in gesprek te gaan over ethische dilemma's in de dagelijkse praktijk. De casus wordt gestructureerd besproken, aan de hand van een inzichtelijk stappenplan. We maken gebruik van het stappenplan moreel beraad, onderdeel van 'Dilemma's delen'; een praktijkgerichte en toegankelijke methodiek ontwikkeld door AnneMarie Bloemhoff en Jack van Raay.

Kennismaken met ethiek

U maakt op een uitnodigende manier kennis met begrippen als ethiek, waarden en normen. Welke waarden zijn leidend voor de deelnemers in de dagelijkse praktijk?

Medewerkers en cliënten betrekken bij ethiek en reflectie

mirjam

Uw eigen praktijk is uitgangspunt in deze bijzondere scholing. Op welke manier hebben cliëntondersteuners te maken met ethiek en reflectie? Welke ethiekactiviteiten vinden plaats in uw organisatie? Is er ruimte voor reflectie? Hoe kunnen we medewerkers en cliënten betrekken bij ethiek en reflectie? We gaan met elkaar in gesprek aan de hand van de interactieve presentatie over 'Ethiek in de praktijk' en uw eigen ervaringen. U maakt op een toegankelijke manier (nader) kennis met ethiek en reflectie in de praktijk.

Inspirerende praktijkvoorbeelden

U maakt kennis met best practices; succesvolle praktijkvoorbeelden ethiek, reflectie en moreel beraad. Wat zijn de aanbevelingen op basis van de ervaringen van deze inspirerende zorginstellingen? Een presentatie op basis van jarenlang onderzoek, in verbinding met de praktijk van de zorg.

Praktische tips en handvatten

U krijgt praktische tips, handvatten en aanbevelingen, toegespitst op uw eigen organisatie. Aan de hand van de informatie, handvatten en aanbevelingen kunt u geïnspireerd verder met ethiek en reflectie in uw organisatie.

Stappenplan moreel beraad en Dilemmakaart

Elke deelnemer ontvangt het 'stappenplan moreel beraad' en de Dilemmakaart. De Dilemmakaart is onderdeel van de methodiek ‘Dilemma’s delen'.

Kleine groep deelnemers

Een kleine groep deelnemers kan meedoen aan de scholingsdag. De kleine groep deelnemers staat garant voor veel ruimte voor dialoog, reflectie en interactie.

Aanmelden scholing 'Cliëntondersteuners & ethiek'

Praktische informatie

Datum: donderdag 16 september 2021
Tijd: 10.00 - 16.00 uur; ontvangst vanaf 9.30 uur
Plaats: Amersfoort (goed bereikbaar met openbaar vervoer en auto)
Bijdrage: € 295,- p.p. inclusief koffie/thee, lunch, documentatie, en voor elke deelnemer het stappenplan moreel beraad en de Dilemmakaart.

Voor wie

Cliëntondersteuners en cliëntadviseurs in ziekenhuizen, gehandicaptenzorg, GGZ, verpleeghuizen, verzorgingshuizen, thuiszorg, jeugdhulp, jeugdbescherming en jeugdgezondheidszorg.


ethiekacademy

'Cliëntondersteuners & ethiek' Incompany

De Scholingsdag kan Incompany worden verzorgd. Het Reflectieteam komt graag naar u toe om de Scholingsdag te verzorgen. Het programma kan worden aangepast aan de wensen en vragen van uw organisatie. meer informatie aanvragen


 

(Kleine wijzigingen voorbehouden)
Op al onze bijeenkomsten zijn algemene leveringsvoorwaarden van toepassing .


Reflectietraining

 



AnneMarie Bloemhoff en Jack van Raay inspireren, zijn praktijkgericht en geven concrete handreikingen om ethiek succesvol in praktijk te brengen

 

een cursist


logo ethiek academy